Чи спрацює обмін старих авто на електровелосипеди у Франції



15 квітня 2021 року у Франції на законодавчому рівні ухвалили програму, яка пропонує мешканцям здати авто з застарілим двигуном внутрішнього згорання на брухт і отримати грант в 2,500 євро на придбання електровелосипеду.

Все це, як і попередні маштабні заходи останнього року, робиться для досягнення цілі в зменшення викидів на 40% до 2030 року (в порівнянні з показниками 1990). Тут варто згадати, що з початку локдауну у Франції виділили 20 мільйонів на стратегію, що дозволила б заохотити людей більше використовувати велосипед. Вже в травні цю суму збільшили до 60 мільйонів. Така стратегія включала, зокрема, і виділення охочим по 50 євро на технічне обслуговування велосипедів, збільшення місць для їх паркування та розширення інфраструктури.

У світлі свіжої новини представники французької федерації велосипедистів стверджують, що такий рішучий крок зробить Францію першою країною у світі, що застосовує такий підхід до зменшення кількості авто на вулицях.

“Вперше визнано, що вирішення – не робити авто екологічнішими, а радше зменшувати їх кількість”, – запевняє президент федерації, Олівер Шнейдер…

Але все не так однозначно!

…Бо от щодо першості вони помиляються. Адже в 2020 році схожий проєкт вже було реалізовано у Литві. Тільки там за такий обмін видавали трохи меншу суму – €1,000 – і мали дещо ширший спектр того, на що це можна поміняти: крім е-велосипедів дозволялось придбати звичайні велосипеди, е-самокати, е-мопеди або ж навіть поїздки на громадському транспорті.

Стартувала програма влітку 2020 з бюджетом 8 мільйонів євро; і до початку листопада нею скористалось 8518 осіб (відтак в середині жовтня довелось виділяти додаткові 3 млн).

Згідно з даними LRT, найбільш популярною опцією виявилось придбання електросамокатів. Разом на їх покупку та на придбання велосипедів витратили 4,95 млн євро. На електровелосипеди пішло 269 тисяч євро, на електромопеди та молоцикли – 136 тисяч євро, а на квитки для громадського транспорту – лише 49,5 тисяч євро.

Як бачимо, придбання електровелосипедів в цьому випадку було не найбільш популярним рішенням. А на опцію громадського транспорту розмінювались і зовсім одиниці.

Проте сама по собі програма отримала і долю критики, адже локальні фінансисти зазначають, що така кількість кейсів – це лише крапля в океані (наприклад, це лише 1,5% від усіх мешканців Вільнюса, згідно з офіційної статистики). Втім, океан і починається з крапель – тож принаймні напрямок задано. Одним з результатів проєкту вважається демонстрація того, що люди готові до подібних змін.

Тож сподіваємось, у Франції з їх все-таки не першою, але не менш проривною ініціативою вдасться досягти своєї мети, тим паче попередня підготовка вже була проведена, і інфраструктура готова до потенційних наслідків таких інновацій.

// Про мобільність, Оксана Мирошниченко

Читайте також: