Україна в травні зіткнеться з дефіцитом пального – експерт



Сергій КуюнНевизначеність із новим постачальником нафтопродуктів «Роснафти» і зупинення Мозирського НПЗ на плановий ремонт спровокують дефіцит дизельного пального і скрапленого газу на українському ринку в травні. Таку думку на своїй сторінці в Facebook висловив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

«До невизначеності з «Роснафтою» (170 тис. т) додасться плановий ремонт Мозирського НПЗ. Про нього було повідомлено на початку року, і обсяг найбільшого постачальника тим самим скоротиться вдвічі (з 240 до 120 тис. т)», – пише експерт.

Ситуація, за його словами, також ускладнюється пізньою весною, через що активізація польових робіт зміститься як раз на кінець квітня-початок травня.

Крім того, в кінці квітня США можуть відновити санкції щодо «Нафтану», внаслідок яких будь-який контрагент заводу ризикує опинитися під санкціями сам.

«До травня запаси дизпального, яких нібито багато (але скільки, ніхто не знає) і які обов’язково допоможуть пройти квітень, вичерпаються. І тепер ринку необхідно буде знайти… 300 тис. т дизпалива (майже 50% балансу) і мінімум 40 тис. т скрапленого газу (25% ринку)», – зазначає С. Куюн.

На його думку, замістити весь обсяг дизельного палива, який випав, морським імпортом навряд чи вийде.

«Я не знаю, скільки можна привезти через порти, більше 150 тис. т ще не імпортували. У чому нюанс? Прийняти порти можуть і 300, і, напевно, навіть 400 тис. т, але вузьке місце – вивезення залізницею. У напруженому 2019 році «Укрзалізниця» не змогла зробити нічого, хоча постійно працював антикризовий урядовий штаб. Відтоді ситуація явно не покращилася. Думаю, в будь-якому разі понад 200 тис. т зробити морем не вийде», – пише він.

Ще близько 30 тис. т дизельного пального, за словами директора «А-95», могла б дати «Укртатнафта», наростивши переробку на 30%. Нагадаємо, завод заявляв про готовність перекрити нестачу після зупинки постачань «Роснафти».

«Чи вдасться нашкребти ще близько 50-70 тис. т, або 8-12% балансу? За фактом залишається тільки Росія і Польща з Литвою, але чи буде там вільний обсяг? Можна вже починати шукати. Я поки не бачу, як це буде. І я поки не зустрів того, хто б бачив», – зазначає експерт.

На консолідовану думку експертів Консалтингової групи «А-95», в травні не вдасться повною мірою перекрити обсяги скрапленого газу, які випали, що спричинить зростання цін на нього.

«Усіх цікавить, а на скільки саме ціни можуть вирости. Не беруся прогнозувати. Це неможливо, коли є дефіцит. Улітку 2017 року ціна на скраплений газ зросла з 12 до 17 грн/л через брак всього 10% в балансі. У травні ж вона очевидно буде вищою», – пише він.

Вихід із ситуації, що склалася, С.Куюн вбачає у взаємодії і консультаціях уряду і трейдерів, які нещодавно підписали меморандум про розвиток ринку.

«Створювати антикризовий штаб треба вже сьогодні. Як у старі добрі, брати аркушик А4, ручку і моделювати баланси. Якщо є змога, треба привезти більше ще в квітні, коли навантаження на порти буде меншим, ніж у піковому травні. Треба бадьорити залізницю, «Нафтогаз», БНК, «Укртатнафту», Ігоря Валерійовича і т.д.. Є хороший шанс підготуватися до цього шторму, а не як зазвичай потім гасити пожежу. Тим більше, буде особливо нічим», – резюмував експерт.

// АвтоКраїна

Читайте також: